Czy wiesz, co powinna zawierać etykieta produktu?

Czy wiesz, co powinna zawierać etykieta produktu?

Etykiety i naklejki spotkać można na każdym kroku. Z pewnością widzisz je podczas codziennych wizyt w sklepie – są nimi opatrzone wszystkie produkty. Czy wiesz jednak, co według przepisów powinna zawierać etykieta? Jakie jej rodzaje występują i czym się między sobą różnią? Tego właśnie dowiesz się, czytając nasz dzisiejszy artykuł!

Etykieta – co to takiego?

Etykieta jest to element, który powstaje najczęściej z papieru lub folii. Znaleźć go możesz na niemal każdym produkcie – ma to na celu zidentyfikowanie go lub określenie jego zawartości. Mogą pełnić także funkcje marketingowe, służąc promowaniu konkretnego produktu oraz marki. Etykiety mogą przybierać różne kształty i różnić się między sobą m.in. materiałem czy techniką druku.

Jakie są rodzaje i typy etykiet?

Wyróżnić można kilka rodzajów etykiet. Są to m.in.:

- etykiety tradycyjne, zwane też etykietami na mokro,

- etykiety samoprzylepne – wydrukowane na materiałach samoprzylepnych,

- etykiety termokurczliwe - wysoka temperatura sprawia, że mogą być dopasowane do kształtu opakowania,

- etykiety wielostronicowe, na których możesz zmieścić spore ilości tekstu,

- etykiety z identyfikatorem temperaturowym, zmieniające swoją barwę w zależności od temperatury,

- etykiety VOID, czyli plomby zabezpieczające w formie etykiety. Stosowane są np. do zabezpieczania drzwi, szafek czy butelek.

Etykiety można podzielić także ze względu na ich właściwości. Z tego powodu wyróżniamy kilka ich typów: termiczne, foliowe oraz termotransferowe. Pierwsze z nich, często spotykane z wielu branżach, są to etykiety samoprzylepne. Zazwyczaj pokrywa je dodatkowa warstwa.materiału termoaktywnego Nie są zbyt trwałe, a także podatne na działanie światła, zmian temperatury czy różnego rodzaju uszkodzeń mechanicznych. Te ograniczenia sprawiają, że nadają się do oznaczania produktów spożywczych o krótkiej dacie przydatności. Znajdziesz je zatem na opakowaniach owoców i warzyw, mięs czy pieczywa.

Etykiety foliowe wykonane są najczęściej z samoprzylepnych materiałów foliowych. To, co je wyróżnia to ciekawy efekt wizualny, taki jak gładka powierzchnia z połyskiem. Cechują się dużą wytrzymałością i elastycznością. Nie ulegają zniszczeniu na skutek działania takich czynników jak wysokie i niskie temperatury, wilgoć, brud czy chemikalia. Są także odporne na ścieranie. Ich żywotność na zewnątrz może wynosić od 6 miesięcy do kilkunastu lat.

W przypadku etykiet termotransferowych nadruk wykonywany jest za pomocą kalki żywicznej, woskowej lub woskowo-żywicznej. Ten rodzaje materiałów doskonale radzą sobie w różnych warunkach. Nie straszne są im słońce, wilgoć czy zanieczyszczenia. Takie etykiety możesz wydrukować samodzielnie, korzystając z drukarek etykiet dostępnych w ofercie naszego sklepu.

Etykiety produktów – jakie są wobec nich wymagania?

Jak już wiesz, etykiety, które znaleźć możesz na produktach, są niezwykle ważnym źródłem informacji. O tym, jakie elementy powinny się na niej znajdować, mówią nam ustawy – zarówno prawa polskiego, jak i unijnego. Największe wymagania dotyczą etykiet umieszczanych na produktach spożywczych. Jednak niektóre informacje muszą znajdować się na każdej etykiecie, niezależnie od tego, jaki jest rodzaj produktu.

Istnieją pewne zasady ogólne, które mówią o tym, że etykiety muszą być jasne, czytelne i udzielać rzetelnych informacji. Nie mogą wprowadzać potencjalnych klientów w błąd, dotyczy to m.in. cech, działania czy właściwości danych

produktów. Ustalona została także wysokość czcionki, która nie powinna być mniejsza niż 1,2 mm. Wszystkie informacje o produkcie powinny być umieszczone w sposób widoczny i nieusuwalne. Treści informujące o występujących alergenach, muszą być specjalnie oznakowane. Co jeszcze powinna zawierać etykieta? Odpowiedź znajdziesz tuż poniżej!

Co powinna zawierać etykieta?

Etykieta każdego produktu powinna zawierać takie informacje jak: nazwa, wykaz składników, zawartość netto, data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia. Znaleźć tam powinieneś warunki przechowywania, sposób przygotowania oraz dane producenta.

Jak już wiesz, etykieta powinna zawierać także informacje dotyczące składników alergizujących. Muszą być one wyróżnione, np. poprzez inną czcionkę, kolor, podkreślenie czy pogrubienie. Jeżeli chcesz kupić produkty, które sprzedawane są luzem – informacje takie powinieneś znaleźć na wywieszce znajdującej się przy artykule.

Ważną informacją dla każdego konsumenta jest skład danego produktu. Na pierwszym miejscu musi znajdować się składnik, którego jest najwięcej. Przepisy te nie obejmują jednoskładnikowych artykułów spożywczych, takich jak masło czy mleko.

Producent ma także obowiązek poinformowania Cię o występowaniu dodatkowego składnika, którego się nie spodziewasz w danych produktach. Mowa tu np. o „zapiekance z produktem seropodobnym”.

Kolejny ważny element, który powinien znaleźć się na etykiecie, dotyczy kraju lub miejsca pochodzenia produktu. Producent jest także zobowiązany do informowania konsumentów o wodzie dodanej do surowego mięsa i ryb. Dotyczy to sytuacji, gdy jest jej więcej niż 5 % masy całego produktu. Podobnie jest w przypadku występowania białek zwierzęcych- wówczas powinna Cię o tym poinformować nazwa produktu, a nie jego skład.

Jakie pozostałe elementy muszą wystąpić na etykiecie?

Każda etykieta musi zawierać także informacje dotyczące wartości odżywczej produktu. Powinny być wymienione także składniki odżywcze, takie jak białko, tłuszcze, węglowodany, błonnik, witaminy i składniki mineralne. Etykiety zawierają także informacje żywieniowe i zdrowotne, np. „źródło magnezu”, „wysoka zawartość błonnika”, „bez zawartości glutenu”.

Na etykiecie znajduje się również termin przydatności do spożycia oraz data minimalnej trwałości. Pierwszy z nich, poprzedzony „należy spożyć do” mówi o tym, po jakim czasie produkt straci walory smakowe czy odżywcze. Z kolei data minimalnej trwałości wskazuje datę, do której właściwie przechowywany produkt, zachowuje swoje właściwości.

Zastanawiasz się, jakie obowiązki spoczywają na właścicielach sklepów internetowych? Otóż ich obowiązkiem jest zadbanie o właściwe poinformowanie klientów o składzie poszczególnych artykułów. W rzeczywistości – musi on dostarczyć im takich samych informacji, jak sprzedawca w każdym innym, tradycyjnym sklepie.

Warto posiadać niezbędną wiedzę dotyczącą etykiet, którymi opatrzone są produkty w każdym sklepie. Dotyczy to zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów. Jeżeli należysz do pierwszej grupy – musisz wiedzieć, które z elementów należy umieścić na etykietach. Pozwoli Ci to na uniknięcie nieprzyjemnych konsekwencji. Jeśli natomiast jesteś konsumentem, warto byś miał świadomość, na co zwracać uwagę przy okazji najbliższych zakupów.

Produkt dnia
Rolki termiczne 57x30m
Rolki termiczne 57x30m
1,29 zł
szt.
Etykiety termiczne 26x12 mm 2000 szt
Etykiety termiczne 26x12 mm 2000 szt
4,30 zł
szt.
Etykiety arkuszowe 70x42,4 mm 100 arkuszy
Etykiety arkuszowe 70x42,4 mm 100 arkuszy
22,00 zł 21,00 zł
szt.
Etykiety arkuszowe 70x29,7 mm  100 arkuszy
Etykiety arkuszowe 70x29,7 mm 100 arkuszy
22,00 zł 21,00 zł
szt.
Etykiety arkuszowe 68x53 mm 100 arkuszy
Etykiety arkuszowe 68x53 mm 100 arkuszy
22,00 zł 21,00 zł
szt.
Etykiety arkuszowe 105x48 mm 100 arkuszy
Etykiety arkuszowe 105x48 mm 100 arkuszy
22,00 zł 21,00 zł
szt.
Etykiety arkuszowe 105x74 mm 100 arkuszy
Etykiety arkuszowe 105x74 mm 100 arkuszy
22,00 zł 21,00 zł
szt.
Etykiety arkuszowe 105x148,5 mm 100 arkuszy
Etykiety arkuszowe 105x148,5 mm 100 arkuszy
22,00 zł 21,00 zł
szt.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl